Mercè Rius

L’interès pel dibuix em va dur a l’Escola Massana. Allí el descobriment de la ceràmica em va condicionar la meva trajectòria com a artista, i en els successius anys vaig anar coneixent i introduir-me en la tècnica del tornejat. Això em va permetre iniciar-me en el terreny de la decoració ceràmica, i en una obra inicial presentada entre els anys 80.

Després d’haver-me iniciat professionalment amb la peça seriada i amb el reforç de l’activitat docent, he aprofundit la meva recerca en colors i formes tornejades utilitzant pastes d’alta temperatura. En les meves peces els colors i les formes esdevenen un deixar-se portar per la pròpia espontaneïtat del torn partint sempre d’una visió positiva de les formes tradicionals.

Els meus treballs mes recents han estat “Els colors del Vi” i “Loess”.

“Els colors del vi”. Peces inspirades en les vinyes i el món del vi, he volgut plasmar els contrastos i m’he centrat en el cep: la part de fora de la peça es fosca amb una textura que ens recorda l’escorça del cep, amb petits motius de colors uniformes, tranquils, per no carregar la peça i donar el mateix protagonisme tan a la forma com el color per un igual. Els interiors de les peces estan esmaltats amb colors delicats i tranquils, com el fruit, són els colors de la tardor, vermells, groc, verds i blaus, com el cel. Els colors que tinc el goig de viure cada dia quan vaig a peu al taller.

“Loess”. Conjunt inspirades en el Loess (és un tipus de sòl, un sediment format per partícules de gra molt fi de sílex, feldspat, carbonat de calci i argila). Com el Loess les meves peces també estan formades per sílex, feldspat, caolí, carbonat de calci, argiles i altres matèries. Però allò que m’interessa més és l’erosió que es produeix allà on la vegetació no fixa el sòl. En les meves peces l’esmalt és la vida, la vegetació,… allà on no n’hi ha es produeix l’erosió i esdevé fosc i aspre.